09125830821

پشتیبانی24/7

بکلایت در تلویزیون چیست؟

فهرست مطالب

زمان تخمینی مطالعه: 9 دقیقه

مقدمه

بک لایت در تلویزیون چیست؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد , اینکه از چه اجزایی تشکیل شده ، به عیب یابی و راهکار تعمیر آن خواهیم پرداخت .

این اطالاعات شامل تعمیر تلویزیون ال جی ، تعمیر تلویزیون سامسونگ ، تعمیر تلویزیون سونی ، تعمیر تلویزیون ایکس ویژن و … میشود.

بطور کلی  تلویزیون ال ای دی و ال سی دی مجموعه ای از قطعات زیر میباشد.

  1. برد پاور  
  2. مین برد یا برد اصلی
  3.  برد تیکان  
  4. برد اینورتر  
  5. بک لایت  
  6. پنل یا همان صفحه نمایش     

در ادامه سعی میشود نحوه کار کردن بکلایت در تلویزیون و همچنین خرابی آنها را بطور کامل در اختیار شما قرار دهیم.

در مورد بک لایت در تلویزیون چیست ؟ باید گفت بترتیب بکلایت (مجموعه ای از لامپ های ال ای دی ) ومهتابی (مجموعه ای از لامپ های فلورسنت) در تلویزیون های ال ای دی و ال سی دی  وظیفه تولید نور را بر عهده دارند.

در تلویزیون های ال سی دی برد اینورتر بصورت جداگانه تغذیه مهتابی ها  را بعهده دارد.با گذشته زمان و پیشرفت علم برد اینورتر و مهتابی های داخل تلویزیون ال سی دی  بطور کامل حذف شدند و جای خود را به آی سی اینورتر و بک لایت  دادند.آی سی اینورتر روی برد مین یا همان برد اصلی تعبیه شده است که کنترل خاموش و روشن شدن بکلایت ها در تلویزیون ال ای دی بعهده این آی سی میباشد.

با توجه به توضیح بالا متوجه شدیم که یکی از تفاوت های اصلی تلویزیون  ال ای دی  LED  و ال سی دی  LCD   وجود برد اینورتر و مهتابی یا همان لامپ فلورسنت (CCFL) میباشد.

در واقع یکی از مزیت های اصلی تلویزیون ال ای دی نسبت به تلویزیون ال سی دی حذف شدن برد اینورتر و هم چنین مهتابی های آن میباشد. برد اینورتر در تلویزیون های ال جی مجموعه ای از ترانس های ولتاژ بالا میباشد که وظیفه روشن کردن مهتابی را بعهده دارد. خرابی زیاد در این ترانس ها و همچنین مصرف برق زیاد مهتابی و در نهایت تولید حرارت ناشی از این مهتابی ها از نقطه ضعف های تلویزیون های ال سی دی بوده که خوشبختانه با پیشرفت علم این نقطه ضعف ها بر طرف شدند و جای خود را به تلویزیون ال ای دی دادند.

تعداد مهتابی یا بک لایت در تلویزیون های ال سی دی با توجه به مدل آنها متغیر میباشد و در بیشتر مواقع مهتابی های داخل سینی بک لایت تعبیه شده اند.

تست و ایراد یابی بک لایت تلویزیون چگونه انجام میشود؟

تشخیص و ایرادیابی بک لایت در تلویزیون های ال ای دی براحتی توسط مصرف کنندها قابل انجام میباشد.معمولا یکی از نشانهای خرابی بک لایت در تلویزیون های ال جی به اینصورت مییباشد که لو گوی تلویزیون برای یک لحظه نمایش داده میشود و بعد تصویریا نور قطع میشود .اما به این نکته باید توجه کرد که بک لایت وظیفه ی تامین نور را بعهده دارد نه تصویر را.در واقع تصویر سازی تلویزیون به عهده برد تیکان و مجموعه پنل میباشد .برای تفکیک ایراد میبایست زمانیکه لوگوی تلویزیون محو شد نور یا چراغ قوه ای را روی صفحه نمایش بگیریم و در صورتیکه اشیا،منو و یا هرچیزه دیگری قابل رویت بود متوجه میشویم که بک لایت های تلویزیون معیوب شده اند .اما در صورت عدم مشاهده موارد بالا میتوانیم به خرابی برد تیکان مشکوک شویم.از آنجاییکه برد پاور تلویزیون ال جی وظیفه روشن کردن بک لایت ها را بر عهده دارد در بعضی موارد نیز مشاهده شده است که خرابی برد پاور میتواند باعث عدم روشن شدن بک لایت ها نیز شود.در نتیجه تعمیرکاران متخصص قبل از اینکه اقدام به تعویض بک لایت میبایت از صحت و سلامت برد پاور اطمینان حاصل نمایند .علاقه مندان به یادگیری الکترونیک میتوانند با مراجع به صفحه برد پاور چیست یا نحوه تست و ایراد  یابی برد پاور اطلاعات مفیدی را در این زمینه کسب نمایند.

تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون سامسونگ کمی راحت تر از سایر برندها از جمله ایکس ویژن ،بلست،سونی،دوو و یا ال جی انجام میشود.زمانیکه در تلویزیون سامسونگ خود متوجه شدید که نور زمینه به شدت افت کرده یا قسمتی از تصویر تاریک تر از قسمت های دیگر شده و یا اینکه نور تلویزیون بطور کامل قطع شده باشد میتوانیم به خرابی بک لایت تلویزیون مشکوک شویم.یکی از مزیت های تلویزیون سامسونگ نسبت به سایر تلویزیون ها برای تشخیص خرابی برد پاور یا بک لایت به این صورت میباشد که وقتی برق اصلی تلویزیون به برد پاور متصل باشد زمانیکه  ما کابل مرتبط بین برد پاور و برد مین سامسونگ را جدا میکنیم دستور تولید ولتاژهای خروجی به سمت بک لایت آزاد و یا صادر میشود.در این حالت اگر بک لایت ها روشن شدند و ما نور را ملاحظه کردیم متوجه میشویم که برد پاور و همچنین بک لایت ها سالم و بدون ایراد هستند.در صورت عدم رویت نور یا دیدن هر گونه ایراد در پخش نور میتوانیم نتیجه بگیریم که بک لایت ها معیوب هستند.در بعضی موارد با روشن نشدن کامل بک لایت ها نیز میتوانیم به خرابی برد پاور تلویزیون سامسونگ نیز مشکوک شویم.

اما برای اینکه از خراب بک لایت ها بطور یقین و صددرصد مطمئن شویم میتوانیم از تستر های بک لایت که در بازار موجود هست نیز استفاده کنیم.ولتاژ خروجی تستر ها بصورت اتوماتیک با ولتاژ تمام بک لایت ها سازگار و قابل تنظیم مباشد و میتواند آنها را به راحتی روشن و ایرادیابی کند

نحوه تشخیص خرابی بک لایت در تلویزیون های ال سی دی

همانطور که در بالا توضیح داده شد بک لایت در تلویزیون چیست ؟ تلویزیون های ال سی دی دارای برد اینورتر و مهتابی میباشند و در هنگام بروز ایراد هر دو قسمت باید بررسی شوند.

در مواقعی که تصویر تلویزیون رفته اما صدا مانده (در این لینک ویدئو مربوطه را تماشا کنید) قطعا یا برد اینورتر معیوب شده است یا مهتابی های پشت پنل.

قسمتی از تصویر در تلویزیون ال سی دی بصورت تاریک نمایش داده میشود

در تلویزیون های ال سی دی زمانی که بک لایت ها معیوب میشوند در بعضی موارد رنگ آنها به صورتی تبدیل میشوند.

نحوه تشخیص خرابی بک لایت در تلویزیون های ال ای دی

بعد یادگیری بک لایت در تلویزیون چیست ؟ باید دانست تعداد و نوع بکلایت و همچنین قرار گیری موقعیت آنها با توجه به مدل آن متغیر میباشد.برای مثال در تلویزیون های ال ای دی ال جی سری LB  بک لایت ها در کف سینی چیده شده اند در حالیکه در تلویزیون ال جی مدل LW  بک لایت ها در کنار سینی بک لایت تعبیه شده اند.

زمانیکه تصویر در تلویزیون های ال ای دی رفته باشد اما صدای تلویزیون موجود باشد بک لایت تلویزیون معیوب شده است و نیاز به تعویض خواهند داشت.در این موقع برای تشخیص اینکه آیا صد در صد بک لایت تلویزیون معیوب شده است یا نه میتوان از یک چراغ قوه استفاده کرد.به این صورت که نور چراغ قوه را به سمت صفحه نمایش بگیرید در صورتی که اگر  لوگوی تلویزیون یا هر تصویری را مشاهده کردید، حتما بک لایت تلویزیون شما معیوب شده است.  لازم به ذکر میباشد در صورت معیوب شدن بک لایت ها حتما از تعمیر کار خود بخواهید که کل مجموعه بک لایت تعویض شوند.

یکی از دلایل پرش در تصویر در تلویزیون های ال ای دی میتواند خرابی در بک لایت های تلویزیون باشد.

وجود هر گونه هاله در تصویر ،هاله های گرد،سیاهی در بخشی از تصویر و یا کم نور شدن تصویر در تلویزیون های ال ای دی میتواند مربوط به خرابی بک لایت باشد.

همچنین وجود دایره های سفید در تصویر نیز میتواند مربوط به خرابی بک لایت ها نیز باشد.روی ال ای دی های بک لایت یک منشوریا لنز وجود دارد که این منشوریا لنز وظیفه ی انتشار و پخش نور را برعهده دارد.این لنز به مرور زمان و یا در اثر استفاده زیاد از رو ال ای دی جدا میشود.زمانیکه این لنز جدا شد نور ال ای دی بصورت مسقیم و دایره ای شکل در تصویر ظاهر میشود.وجود هالهای سیاه و گرد هم به این صورت بوده که زمانیکه یکی از ال ای دی های روی بک لایت ها سوخت و خاموش شد در واقع جای خالی این تک ال ای دی بصورت هاله سیاه در صفحه نمایش ظاهر میشود.

خرابی بک لایت در برخی از تلویزیون های ال ای دی میتواند خود را بصورت تغییر رنگ نشان دهد.برای مثال در تلویزیون های ال ای دی ال جی سری های L J , U J تبدیل شدن رنگ تلویزیون به بنفش نشانه خرابی بک لایت میباشد.

هزینه تعویض بک لایت چقدر است؟

با توجه به برند تلویزیون و همچنین سایز آنها هزینه تعویض بک لایت متفاوت میباشد.باید به این نکته توجه داشته باشید که زمانیکه حتی یک ال ای دی از کل بک لایت ها نیز سوخته باشد میبایست کل بک لایت ها تعویض شوند.متاسفانه برخی افراد سود جو با دادن قیمت های جذاب بابت تعویض بک لایت به مشتری ،مصرف کننده را ترغیب میکنند که تلویزیون خود را به آنها واگذار کنند.و این افراد با تعویض یک شاخه از بک لایت ها تلویزیون را رفع عیب میکنند و به مشتری تحویل میدهند.ایراد کار اینجا میباشد که زمانیکه یکی از شاخها و یا حتی یک ال ای دی از بک لایت ها معیوب شوند به منزله این میباشد که ساعت مصرف سایر ال ای دی ها روبه اتمام میباشد.در نتیجه سایر ال ای دی ها نیز در معرض خراب شدن هستند.در این مجموعه هنگام تعویض بک لایت تمام داغی ها و یا بک لایت های سابق تلویزیون به مشتری تحویل داده خواهد شد و همچنین ضمانت نامه کتبی 12 یا 18 ماهه نیز به مشتری ارائه خواهد شد.شما میتوانید برای مشاوره رایگان و استعلام قیمت با شماره تماس 09125830821 با اقای بهرامی در تماس باشید

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

امتیاز شما به این مطلب
5/5

دیدگاه خود را در مورد این پست بنویسید

jQuery(function($){ $("link#elementor-post-5-css").remove(); })